Jak wygrać na loterii?
Mogłoby się wydawać, że sukces jest silnie uzależniony od poziomu inteligencji. Czy to jednak do końca prawda? Dzisiejszy artykuł porusza temat inteligencja a bogactwo! Zapraszamy do lektury!
Inteligencja a bogactwo – czynniki bogactwa
Co mają wspólnego ze sobą inteligencja a bogactwo? Wydawać by się mogło, że te dwie cechy są ze sobą mocno związane, badania dowiodły jednak, że wcale nie jest tak, że im ktoś jest bardziej inteligentny, tym ma większe szanse na wzbogacenie się.
Według ekonomisty Jamesa Heckmana czynniki, które decydują o bogactwie, to nie inteligencja, a:
- Charakter i osobowość,
- Sumienność,
- Staranność,
- Wytrwałość,
- Zdeterminowanie.
Innymi słowy, w dążeniu do bogactwa najważniejsza jest wytrwałość i dyscyplina, połączone z aktywnym działaniem w kierunku realizacji swojego celu.
Inteligencja a bogactwo – czy opłaca się być inteligentnym?
Mimo że osoby o wyższym IQ zarabiają więcej niż pozostali, to nie przedkłada się to na ogólny poziom zamożności. Badania przeprowadzone przez Jaya Zagorskiego z Ohio State University nie wykazały żadnego związku pomiędzy zasobnością oraz inteligencją.
Badania zostały przeprowadzone na grupie ponad 7 tysięcy Amerykanów, ich wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Intelligence. Okazuje się, że osoby, których IQ jest poniżej przeciętnej, są równie majętni, jak ci, którzy osiągają wyższe wyniki w teście inteligencji. Z kolei osoby wyjątkowo zdolne są tak samo, jak przeciętne narażone na kłopoty finansowe, jak i pozostali – naukowców zaskoczyło, jak często obserwuje się w tej grupie zaległe rachunki, czy nawet przypadki bankructwa.
Status społeczno-ekonomiczny a inteligencja
Co ciekawe, poziom zamożności może wpływać na inteligencję… dzieci zamożnej pary. Dowiedli tego amerykańscy neurolodzy. Wyższy status społeczno-ekonomiczny wiąże się z lepszym odżywianiem, większymi szansami na edukację i lepszą opieką medyczną. Przedkłada się także na różnice w strukturze mózgu.
Okazuje się, że powierzchnia mózgu dzieci wywodzących się z biednych rodzin jest mniejsza, niż u dzieci i nastolatków pochodzących z rodzin bogatych. Szczególnie ważne różnice zaobserwowano w rejonach odpowiedzialnych za zdolności językowe, zdolności pamięciowe i podejmowanie decyzji.
Jak podaje Elizabeth Sowell, jedna z autorek badania, „dochód w rodzinie może wpływać na dostępne dla dzieci odżywianie, opiekę zdrowotną, szkoły, place zabaw, a nawet czystość powietrza”.